Math Huijts Kèrmes Maondig

Jaren van prakkiseren waren voorbij gegaan en uiteindelijk was het er dan in juni 2012: De Kèrmis Maondig waar Math Huijts van droomde. Het evenement is in korte tijd uitgegroeid tot een begrip in de regio. “Het idee om de Kèrmes Maondig nieuw leven in te blazen stamt al van zeker tien jaar daarvoor. Op iedere familiebijeenkomst begon Math erover.” Math was een echte liefhebber van deze dag. Ondanks dat de kermis an sich steeds verder terugliep, pakte hij wel ieder jaar met een aantal dorpsgenoten vrij van het werk om er iets van te maken in de lokale horeca. Daar werden vervolgens ook de eerste concrete gesprekken gevoerd over het organiseren van een Hulsberg Open-Air op het voetbalveld. In Roger Dormans vond Math een medestander van het bestuur van de voetbalclub en samen togen ze richting het gemeentehuis. Daar kregen de mannen echter nul op rekest: Het mocht niet in verband met de overbelasting van de velden. Ze lieten zich niet uit het veld slaan en Math sprak de woorden die hij zo vaak uitsprak: “‘t Liek mich toch te gek es v’r dat neet vaerdig kriege.”.

“Uiteindelijk werd de vergunning verstrekt om het evenement op het Europaplein te organiseren. Achteraf is dat een gouden zet gebleken.”. Het eerste jaar hadden de organisatoren zich wel een beetje verpint. “Het weer was geweldig, de band van Math’s schoonzoon; Wir Sind Spitze, verzorgden de muziek en driehonderd gasten zagen hoe uiteindelijk alleen nog maar schuim uit de kranen spoot. Dit kwam door het te warme weer en te weinig koeling voor de vaten. Het was echter een geweldige eerste editie. Op de dag van deze eerste editie, bereikte hen het nieuws dat een ander markant dorpsfiguur, Wilma, was overleden. Math legde daarop het feestgedruis even stil en vroeg om een grandioos applaus. Dit applaus had Wilma verdiend, want in haar leven heeft ze dit zo vaak aan “de jonge” van Hulsberg gegeven. Dat applaus kreeg ze van alle aanwezigen.

Achteraf bleek deze eerste editie helaas de enige editie waar Math bij heeft kunnen zijn, omdat hij later dat jaar na een kort ziekbed is gestorven. Hoewel hij de edities daarna niet meer in levende lijve heeft kunnen bijwonen, is hij er als geestelijk vader altijd bij. Geheel logisch werd het evenement vanaf het tweede jaar ook omgedoopt tot de Math Huijts Kèrmis Maondig, een evenement dat geheel volgens het gedachtegoed van Math ‘op tied kloar mot zeen, zodat de horeca d’r auch nog get aan heat.’

U bent van harte welkom op maandag 10 juni 2024 vanaf 16.00uur, met Wir sind Spitze en DJ Chris D. von Sonnenschirm.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!