Integriteitsbeleid SVH

SV Hulsberg wil een vereniging zijn waar iedereen veilig en plezierig kan voetballen. Daartoe is het onderhavige integriteitsbeleid opgesteld. Met dit beleid streven wij een cultuur na waarbij we elkaar durven aan te spreken als iemand zich op een grensoverschrijdende manier gedraagt.

Omgangsregels

Binnen onze vereniging is geen plek voor grensoverschrijdend gedrag. Bij onze vereniging gelden de volgende algemene omgangsregels die gelden voor alle leden, trainers, vrijwilligers en ouders/verzorgers van jeugdleden:

• Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij is en discrimineer niet. Iedereen telt mee binnen de voetbalvereniging.
  • Ik houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
  • Ik val de ander niet lastig.
  • Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie.
  • Ik kom niet ongewenst te dichtbij en raak de ander niet tegen zijn of haar wil aan.
  • Als iemand mij hindert of lastigvalt, vraag ik hem/haar hiermee te stoppen. Als dat niet helpt, vraag ik een ander om hulp.
  • Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene die zich daar niet aan houdt erop aan en meldt dit zo nodig bij het bestuur.

Het bestuur van SV Hulsberg onderschrijft verder de gedragscode voor trainers/coaches en begeleiders van het Centrum veilige sport Nederland (onderdeel van NOC*NSF).

Vertrouwenspersoon

Naast de hierboven opgestelde regels is ook een vertrouwenspersoon aangesteld voor iedereen die opmerkingen en/of vragen heeft over grensoverschrijdend gedrag of die over een concreet incident een gesprek wil met iemand. De vertrouwenspersoon van SV Hulsberg is Helmut Bemelmans. Meer informatie over de rol van de vertrouwenspersoon en zijn contactgegevens vind je op deze pagina.

Aannamebeleid vrijwilligers

Zonder vrijwilligers geen vereniging en kunnen onze leden niet genieten van wedstrijden, trainingen, toernooien of andere activiteiten buiten het voetbal.

Uitgangspunt is dat iedereen die SV Hulsberg een warm hart toedraagt vrijwilliger kan worden. Het is wenselijk dat vrijwilligers lid zijn van de vereniging, maar dit is geen harde voorwaarde. Om ervoor te zorgen dat we nu en in de toekomst blijven werken met vrijwilligers met integere bedoelingen, geldt er een korte procedure die doorlopen moet worden, voordat iemand vrijwilliger kan worden.

De procedure voor toekomstige vrijwilliger bestaat uit een kennismakingsgesprek met minimaal één bestuurslid. In het geval van een vrijwilliger die actief zal zijn als trainer/leider bij één van de jeugdteams, geldt dat het gesprek dient plaats te vinden met in ieder geval één lid van de jeugdcommissie. Tijdens dit gesprek wordt de vrijwilliger geattendeerd op het preventie- en integriteitsbeleid en de informatie over de vertrouwenspersoon.

Daarnaast wordt er een VOG-verklaring aangevraagd voor de vrijwilliger. Deze moet iedere drie jaar worden vernieuwd. In onderling overleg kunnen (indien van toepassing) referenties worden gevraagd bij verenigingen waar de vrijwilliger eerder actief is geweest.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!